tirsdag 11. september 2012

I det våte element

"Barna skal ha anledning og rom til å undre seg, filosofere og stille spørsmål, søke opplevelser og gjøre erfaringer på egne premisser. Vi voksne skal undre oss sammen med barna og møte deres tanker og spørsmål med alvor og respekt " .
( Hentet fra Gråtass verdigrunnlag SMULA - Undring).


Hva er vel mer moro når det regner ute, enn å kunne få utforske og leke i søledammene med bøtter og spader? 
Bøttene fylles fort opp med vann med hver sin spade.



For så å lage deilige sølekaker i sandkassen.



Gjennom å få prøve selv, opplever vi at barna får erfaring med hvordan elementet vann forandrer seg i både form og farge ved å enten fylle vannet i en bøtte eller å ha oppi sand.


Blandingen av sand, vann og noen runder med spaden, blir til deilige sølekaker. 


Vi ser ofte at vann har en stor tiltrekningskraft hos barna, som igjen kan være med på å danne undring og fellesskap.


Ved hjelp av å bruke bøtter og spader kan barna erfare at vannet kan forflyttes fra et sted til et annet og endre form.



"Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter".
(Barnehageloven §2 Barnehagens innhold, 2. ledd).






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar